HYENES - 1992


HYENES (1992)
Hyenes (Sırtlanlar) 1992 yılında Senegalli yönetmen - senarist  Djibril Diop Mambety' nin Friedrich Dürrenmatt' ın "Yaşlı Kadının Ziyareti" oyunundan uyarlayıp yönettiği komedi-dram  tarzındaki 114 dakikalık filmdir. Filmi tesadüf eseri Mayıs 2011'de Taksim tünelde Tarık Zafer Tunaya Kültür Merkezinde düzenlenen "Bilnmeyen Filmler Festivali"nde izledim. Film beni o kadar etkiledi ki; izlediğim akşam hemen bilgisayar başına oturup film hakkında araştırmalar yaptım. Meğerse filmin yönetmeni Senegal'in en ünlü yönetmeniymiş. Daha sonra bu film dışında 6 filmi daha olduğunu öğrendim. Aylar süren çalışmalarımın ardından adamın bütün filmlerini izleme şansı buldum. Filmlerin hepsi güzel ama hiçbiri HYENES (Sırtlanlar) 'ın yerini tutamaz. İlk başta filme o kadar güzel bir cast yapılmış ki; deyim yerindeyse hepsi de cuk diye oturmuş. Filmin tekniği ve kullanılan mekanların ayrı bir güzelliği var. Filmdeki bütün oyunculuklar o kadar sade ve doğal ki; izlerken kendinizi  bir anda o insanların arasında buluyorsunuz. İlerleyen zamanlar da Tiyatro' da provadan önce Ulvi Hocayla ( Ulvi Alacakaptan) İstanbul Devlet Tiyatrolarının sahnelemeye hazırlandığı "Yaşlı Kadının Ziyareti" oyunundan bahsederken bana 1964 Hollywood yapımı, Bernhard Wicki tarafından yönetilen ve başrollerini Anthony Quın ile Ingrid Bergman' ın paylaştığı yine aynı oyundan uyarlanan "The Visit" adlı filmden söz etti. Bende hemen o günlerde filmi bulup hemen izledim... Oda muhteşem bir filmdi... Anthony Quin diğer filmlerinde olduğu gibi burada da harikaydı... Ama beni Djibril Diop Mambety' nin filmi kadar etkilemedi beni... Filmin bütün ekibi Çıplak Ayaklı birer Şövalyeydi benim için... Bence sizde izleyin... O Şövalyelerin vicdanlarıyla yaptıkları savaşta, vicdanlarına nasıl mağlup olduklarına sizde şahit olun... Eğer bulamazsanız yine bana haber verin...
İyi seyirler...     


                                                                        

Yorumlar